HĂrfolyam |
---|
14:42
| 14:41
| 14:40
| 14:38
| 14:36
| 13:44
|
| |
Bûnben fogant korszak
Munkatársunktól
2006 September 15, Friday
A dĂszbemutatĂłn feltĂ»nõen sok volt a fiatal, de aztán megjelentek a tanáraik is. Helyes, hogy elhozták a diákokat, más kĂ©rdĂ©s, hogy maguktĂłl valĂłszĂnĂ»leg nem nĂ©ztĂ©k volna meg a Mansfeld cĂmĂ» filmet.
|
Egy ĂrĂł ritkán adja a fejĂ©t filmrendezĂ©sre, de ha mĂ©gis, akkor általában nagyot szĂłl. Gondoljunk csak BeremĂ©nyi GĂ©za filmjeire, ezek közĂĽl is az átĂĽtõ sikert aratĂł TanĂtványokra! Szilágyi Andor elõször vállalkozott a magányosan alkotĂłk számára hihetetetlenĂĽl összetett Ă©s sokrĂ©tĂ» feladatra. A rendezĂ©s ugyanis egyben Ăłriási csapatmunka, Ă©s sokszor aprĂłságokon mĂşlik, hogy a fejben megszĂĽletõ szĂ©p, vagy ötletes elkĂ©pzelĂ©sek megvalĂłsulnak-e. Ilyenkor kĂ©t dolog segĂthet: vagy olyan elszánt az ĂrĂł, hogy tĂ»zön-vĂzen keresztĂĽl viszi az elgondolásait, vagy talál magának olyan munkatársakat, akik leveszik a vállárĂłl a stábmozgatás legfõbb terheit. Szilágyi Andornak mindez sikerĂĽlt, mert a film azt az Ă©rzetet kelti, hogy a rendezõ energiái döntõ többsĂ©gĂ©t az alkotás folyamatára tudta fordĂtani. A Mansfeld ugyanis szerkezetĂ©ben, kĂ©pi világában, Ă©s narráciĂłjában is eredeti Ă©s roppant egysĂ©ges alkotás. Az '56-os Forradalom Ă©s Szabadságharc utolsĂł halálos áldazatakĂ©nt számon tartott 18 Ă©ves fiĂş szĂvszaggatĂł törtĂ©nete ugyanis nem csak egy törtĂ©nelmi esemĂ©ny megfilmesĂtĂ©se, Ă©s ezĂ©rt nem is pusztán Masfeld PĂ©ter hõsiessĂ©gĂ©rõl szĂłl. Meglátjuk benne az emberi sors kiszámĂthatatlanságát, a választás kĂ©nyszerĂ©t, ami számos irányba indĂthatja egy fiatal fĂ©rfi Ă©letĂ©t. Mansfeld PĂ©tert halálra ĂtĂ©ltĂ©k egy gyerekes csĂnytevĂ©skĂ©nt indulĂł cselekedet miatt, amihez kellett a rendszer elszántsága, hogy pĂ©ldát statuáljon, Ă©s kellett a fiatalember tántorĂthatatlan hite abban, hogy a barátság, a becsĂĽletessĂ©g Ă©s az egyenes jellem mindenek fölött áll.   A film nĂ©hány egĂ©szen bravĂşros dramaturgiai fordulattal mutatja be, milyen az a rendszer, amelyben mindenki fĂ©l valakitõl. A legjobb pĂ©lda erre Fenyõ fõhadnagy (Nagy Ervin) alakja, aki fölĂ©nyes gõggel kezeli a rendõrsĂ©gi kihallgatásra Ă©rkezõ fiĂşt, majd amikor elbizonytalanodik a fiĂş elszántságátĂłl, õ is ugyanĂşgy rettegni kezd fõnökĂ©tõl, Bárnyos ezredestõl (Eperjes Károly). A kihallgatások egyĂ©bkĂ©nt is a film legjobban megkomponált jelenetei, amikor a fehĂ©r fal, a szembe világĂtĂł lámpa, Ă©s a folyton váltakozĂł hangvĂ©tel sajátos lĂĽktetĂ©st ad a jeleneteknek.   Mansfeld PĂ©ter törtĂ©nete azĂ©rt kĂĽlönös kihĂvás egy rendezõ számára, mert az '56-ot követõ esztendõk mĂ©g átmenetet kĂ©peztek a megtorlás Ă©s a kádári konszolidáciĂł között. A fiĂş kivĂ©gzĂ©se már szinte elkĂ©pzelhetetlen az anya számára, hiszen már közel három Ă©v telt el a "sajnálatos esemĂ©nyek" Ăłta, de ahogy haladunk elõre az film idejĂ©ben, a törtĂ©nelmi idõben mindtha visszafelĂ© lĂ©pkednĂ©nk. Egyre egyĂ©rtelmĂ»bb, hogy az 50-es Ă©vek "szĂ»k levegõje" mĂ©g minig meghatározza az esemĂ©nyeket: mindenki mindenkit megfigyel, feljelent, elárul. Sehol sincs mĂ©g a Kádár-korszak három t-je, vagyis semmit sem tĂ»rnek, mindent tiltanak, Ă©s csak azt támogatják, aki a rendszerrel kokettál.  A filmet azok Ă©rthetik meg leginkább, akik megĂ©ltĂ©k ezt a korszakot, de akik már a 60-as Ă©vek szĂĽlötti, átĂ©rezhetik, hogyan fogant meg az a kor, amelyben felnõttek. BĂ»nben. Hiába a gulyáskommunizmus, a megengedõ magatartás az ellenzĂ©kkel, hiába a viszonylag korrekt viszony a nyugati országokkal, Mansfeld PĂ©ter vĂ©re örökkĂ© a bábák kezĂ©re tapadt. Sz. Gy.
|
|
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!