Amikor elõször léped át új munkahelyed küszöbét Kis lépés az emberiségnek, de nagy lépés a munkavállalónak Végre felvettek álmaid munkahelyére, vagy végre találtál munkát sok hónapos keresgélés és sikertelen próbálkozás után. Mindegy! Van munkád! De ezt a munkahelyet meg kell tartani, tehát a java csak most kezdõdik! Légy lelkes, még akkor is, ha az csak kényszervágány, ahova felvettek, mert ki tudja, hogy milyen lehetõségeket rejteget az adott munkakör magában! Lehet hogy kiváló ugródeszka a "Földi Paradicsomba", ugyanakkor a jól hangzó pozíciók, állások és szép szakvak mögött is rejtõzhet olyan munka, ami számodra unalmas és nem elégíti ki igényeidet. A beilleszkedés nehézségeivel általában az ott dolgozók is tisztában vannak, és a vállalati kultúra fejlettségi szintjétõl függõen segítenek majd téged az elsõ hónapokban. Fejlett vállalati kultúrára utal, ha külön beilleszkedési program segít át téged a nehéz hónapokon, de ennek megjelenési formája erõsen függ az adott vállalat nagyságától és tevékenységi körétõl. (Értelemszerûen máshogy kell segíteni a takarítónõt, titkárnõt, ügyintézõt, vezetõt...)
Tényezõk, amelyek a beilleszkedést befolyásolják:Kisebb-nagyobb konfliktusok mindenhol akadnak, és fel kell készülnöd, hogy könnyen belecsöppenhetsz a "kinek van igaza? Kivel vagy?" (kissé óvodás...) problémakörbe. A legjobb, amit tehetsz, hogy kezdetben kitérõ válaszokat adsz és megpróbálsz semleges maradni. Sokáig ugyan nem húzhatod az állásfoglalást, de addig mindenesetre célszerû ezt a stratégiát választanod, amíg kicsit jobban megismered az embereket. Próbáld meg bevetni minden emberismerõ képességedet, így gyorsan feltérképezheted az informális hierarchia-rendszert. Arra különösen vigyázz, hogy másról ne mondj kritikát a munkahely pletykafészkeinek! A jól tervezett munkaköröket, tisztázott hatalmi és felelõsségi viszonyokat, munkafolyamatokat nem nagyon befolyásolhatod, de e dolgok feltérképezésére célszerû megjegyezned: "Merj kérdezni!" A dolgozók segítõkészségét személyes viselkedéseddel, teljesítményeddel jelentõsen alakíthatod. Aki flegmán, érdektelen, nemtörõdöm módon viselkedik, annak még a legjobb szándékú emberek se szívesen segítenek. Egy toleráns, nyitott, érett személyiségnek szívesebben segítenek, és könnyebben beilleszkedik az, aki könnyebben létesít kapcsolatokat. Ez nyilvánvalóan nem megy mindenkinek könnyedén, de egy kis bátorsággal leküzdhetõ a "Jaj! Én senkit se ismerek itt!" érzés.
A munkarend, munkakörnyezet, formális és informális teljesítmény- és viselkedés kritériumok szintén adott tényezõk mire odakerülsz, de a késõbbiek során javaslatot tehetsz a változtatásukra, vagy közvetlenül befolyásolhatod az informális munkahelyi szokásokat. Mindez csak a személyiségedtõl függ. Vannak örökös lázadozók, de vannak olyanok is, akik mindent elfogadnak a munka megtartásáért. Talán a közös kompromisszumkereséssel lehet jobbá tenni a munkahellyel való elégedettséget. (Mert nem biztos, hogy elégedett a munkahelyével az, aki nem szól egy rossz szót sem!) A közvetlen felettes segítõ magatartása is nagyon fontos tényezõ. Legjobb, ha már az elsõ napon egy rövid beszélgetésben tájékoztatja az új munkatársat a teljesítménykövetelményekrõl, és a magatartási normákról és minden egyéb fontos tudnivalóról. Ha ez nem történik meg, próbáld megkérni, hogy szakítson rád a közeljövõben egy kis idõt kérdéseid megvitatására. Gyûjthetsz konkrét kérdéseket is, de arra vigyázz, hogy ne legyél idõrabló, és ne ilyenekkel zaklasd, hogy hol van a büfé a cég területén. Az ilyen alapvetõ, de fontos dolgokkal kapcsolatban inkább egy számodra szimpatikus személytõl kérj felvilágosítást, esetleg, hogy ebédszünetben vezessen gyorsan végig a cég egész területén. Legjobb, ha a felettesed személyesen mutat be leendõ kollégáidnak, de ha elfoglaltsága miatt mindezt nem tudja megtenni, akkor se ücsörögj csendben a munkád felett, mutatkozz be, az elsõ pár napban úgysem konkrét, nagy munkateljesítményt várnak el tõled (általában!), hanem a munkatársak, munka megismerését. Ilyenkor nagy szerepe van a jó kommunikációs képességnek. Ha nem mersz beszélgetést kezdeményezni a munkahelyi szokásokról, akkor a saját dolgodat nehezíted meg. Aki félénk, próbálja meg legyõzni a félénkségét, mert ezzel a saját dolgát nehezíti meg! Akiknek könnyebben megy a beilleszkedés, azoknak pedig tanácsos a megszerzett tapasztalatokat egyeztetni a kollégákkal, vezetõvel, hogy nem értett-e félre véletlenül valamit.
Légy pontos! Vannak ugyan örök késésben levõ emberek, de hatalmas fekete pontot szerezhet az, aki már az elsõ napokban elkésik, magyarázkodnia kell. Az ember életében az egyik legnehezebb idõszak, mikor a már megszokottá vált dolgok többé nem jelentenek biztos támpontot. Ilyen stresszes környezetet teremt az elsõ néhány nap is az új munkahelyen. A visszahúzódás és megnyílás, a megsokszorozódott figyelem, a néha már görcsösen megfelelni akarás idõszaka ez. Ezt van, aki pánikban tölti, és van, aki élvezi a kihívásokkal teli napokat. Attól függetlenül, hogy melyik csoportba tartozol, szeretnénk néhány tanácsot adni arra vonatkozólag, hogy hogyan lehet ezt az idõszakot valamivel könnyedebbé tenni.
Nincs egy rongyom sem...Talán az egyik legnehezebb kérdés a helyes öltözék megtalálása. Érdemes nagyon körültekintõnek lenni, mikor az utolsó (már a "boldogító igen" kimondására biztató) tárgyalásra megyünk. Figyeld meg az embereket a leendõ munkahelyünkön! Valószínûleg jó néhány leendõ munkatárssal találkozhatsz, míg a fõnök ajtajáig eljutsz. Ha mindenki csinosan, kosztümben és öltönyben szaladgál, nem árt neked sem elõkeríteni azt a darabot, melyet még a diplomaosztóra szereztél be. (Egyszer már nagyon boldognak érezted magunkat benne, és ez az Elsõ Napon sem lehet rossz ómen!)
Ejtsünk néhány szót az ápoltságról is! A túlzott extravagancia nem feltétlenül kívánatos. Hölgyeknél az erõs smink semmiképp nem javallott, ahogy a "ráborult az illatszerbolt" effektus sem. Legyünk visszafogottak! Urak esetén sminkrõl ugyan nem beszélhetünk, de a frissen borotvált arc akkor is sokkal jobb benyomást jelent, mint a borostás, még ha az utóbbit sok hölgy ismerõse dicsérte is elõszeretettel. A borostás arc a "farmer-pólós" munkahelyen sem engedhetõ meg az elsõ napokban.
Talán a legfontosabb tanács: járjunk mindig nyitott szemmel!Kik lesznek a közvetlen munkatársak? A legjobb, ha ezt a kérdést már akkor felteszed leendõ fõnöködnek, mikor az Igen-t már mindketten kimondtátok. Így elkerülhetõ sok kellemetlenség. Nem fogsz elsõ nap az ajtóban szerencsétlenül állni, ha legalább egy munkatársaddal már korábban sikerült megismerkedni. Nagyon üdítõ érzés, mikor "biztos pontként" feltûnik valaki az ismeretlen arcok között, akihez fordulhatsz. És a megítélésednek is használhat a többiek között, ha nem a fõnök kísérget. Érdemes az elsõ találkozás alkalmával is nyitott fülekkel, szemekkel járni a társak között. Nem kell hozzá nagy pszichológiai érzék, hogy többé - kevésbé lemérd az erõviszonyokat, a hierarchikus rendet és a munkahely légkörét.
Az a bizonyos Elsõ NapAlapszabály, hogy ne késs el, mert nagyon rossz fényt vet rád, és esetleg megbízhatatlannak tûnsz. Ne vigyél túl sok dolgot magaddal, az asztalod "belakása" úgysem az elsõ nap feladata. Lehet persze, hogy valami személyes tárggyal díszíted az új helyet, de ez semmiképpen ne legyen túlságosan feltûnõ, hivalkodó. Megfigyelheted mi a trend az adott munkahelyen, mások mivel dobják fel a helyiséget. A családi fotók elhelyezése a munkahelyi asztalon ugyan sok filmben látható jelenség, mégsem feltétlenül ajánlott, hiszen a munkahely és a család két különbözõ szférája az ember életének.
Ebédszünet és társaiMinden munkahelynek megvan a maga rendje. Az elsõ napon a munkatársaktól tudakold meg, melyek ezek. (Pl. ebédszünet, kijelölt dohányzóhely, munkaidõ kezdete és vége stb.) Ha jó pontot - vagy legalábbis nem rosszat - akarsz szerezni, ajánlatos ezeket betartani. Az ebédszünet általában fél óra. Ezért az elsõ héten még ne ücsörögjünk az ebéd utáni kávénkat szürcsölgetve a büfében több órán át, kivéve, ha kifejezetten a fõnök hív minket kávézni. Megítélésedet erõsen befolyásolhatja, ha késve érkezel, és minden nap korábban mész haza, mint kéne. Ezért érkezz inkább munkakezdés elõtt min. tíz perccel. Ha ügyes vagy - esetleg nem kapsz teljesítõképességedhez mérten elég terjedelmes munkát - próbáld meg értelmesnek látszó dologgal kitölteni fennmaradó munkaidõdet. (De azért ne passziánszozz a gépen, ha a monitor a fõnök irodája felé néz!) legfontosabb kérdés: a szabadságolás. Ám ez is a tabu témák közé tartozik egy "újonc" számára legalább az elsõ hónap során. Elõször célszerû puhatolózni a közvetlen munkatársaktól, s mikor már felkészültnek érezed magad, nagy levegõvétel után állj a fõnök elé. Jó, ha elõre tájékozódsz róla, melyik idõszakban tudnak nélkülözni, és akkorra tervezd a kirándulásokat.
Buli a munkatársakkalAz utóbbi években egyre nagyobb divat lett különbözõ események (karácsony, újév, névnap stb.) házon belüli ünneplése, de gyakorivá váltak a céges bulik is. Ezekbõl nem ildomos kimaradni még akkor sem, ha az asszisztens egy hárpia, és a szabadidõd nem szívesen töltöd vele. Két órát muszáj kibírni! Ne várd el, hogy díszes, névre szóló meghívót kapj, általában szájról-szájra terjed a hír. Azonban idõben érdemes rákérdezni a szokásos részletekre (mit vigyél, miben menj, vihetsz-e magaddal valakit). Bármilyen finom is Pista bácsi bora, tarts a mértéket az ivással! Egy céges buli nem megfelelõ hely és alkalom a lerészegedésre!
Leszólás - nem kellene!A félreértések elkerülése végett ne szóld le munkatársaidat, fõnöködet mások elõtt, sõt tartózkodj a pletykálástól! Soha nem tudhatod, ki kivel van, és ezzel nagyon megütheted a bokád! És minden egyéb jó tanács: köszönj, mutatkozz be érthetõen, jegyezd meg (ha nem megy, akkor írd fel) a neveket, beceneveket, tegezed vagy magázod, legfontosabb adatokat (telefonszám, irodaszám) és ne izgulj! Minden kezdet nehéz, de a cég X fõs alkalmazotti táborának már sikerült beilleszkednie, akkor neked miért ne sikerülne? Nyújtsd a maximumot és légy illedelmes. Ha mindezeket fontolóra veszed, ügyeskedsz és alkalmazkodsz, még mindig nem garantált a siker. Sok olyan dolog lehet, mely nem felel meg a kívánalmaidnak, de mint tudjuk, a hírhedt mondás szerint: "Vagy megszoksz, vagy megszöksz!"
Sok sikert és kitartást!
Budai József
Forrás:
-
Debreceni Egyetem - Pont Szolgáltató központ
-
Szegedi Tudományegyetem - Hallgatói Állásközvetítõ és Karrier Iroda
-
Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem - Karrier Iroda
által kiadott KARRIER CD 2003
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!