Az M5-ös március 12-i matricásításához szükséges - a kiegészítõ megállapodásokkal együtt - összesen 32 megállapodást tartalmazó szerzõdéscsomagot a tervek szerint a jövõ pénteken írják alá.
Korábban a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) február végére ígérte az AKA kisebbségi részvénycsomagjának megszerzését véglegesítõ szerzõdések megszületését. A kiszivárgott hírek szerint a tárca vezetõi szerették volna, ha az AKA részvényvásárlási szerzõdésére, valamint a koncessziós szerzõdés módosítására már a hét elején, Jacques Chirac francia elnök budapesti látogatása alatt rá kerül a pecsét.
Kormányzati források szerint a pusztán protokolláris jelentõségû eseményre azért nem kerülhetett sor, mert egyelõre nem jelent meg a Csillag István gazdasági és közlekedési minisztert a szerzõdések aláírására felhatalmazó - az M5-öst üzemeltetõ társaság kivásárlásáról szóló - február 11-i kormányhatározat.
A halasztásban azonban a hírek szerint szerepe lehet az AKA egyik fõ tulajdonosa, a francia Bouygues elzárkózásának is. Úgy tudjuk, a befektetõ nem akart kényszerhelyzetbe kerülni a francia elnök jelenlétében aláírt szerzõdések miatt. Ha ugyanis a március 12-i matricásításhoz elengedhetetlen részvényvásárlási szerzõdést és az új koncessziós szerzõdést elõbb aláírják, mint a befektetõk számára fontos többi megállapodást, a még hátralévõ tárgyalások feltételeit lényegében a magyar állam diktálhatja. Márpedig a részleges kivásárlás lezárásáig a többi között meg kell születnie az AKA 207 millió euró - mintegy 54 milliárd forint - saját tõkéjének százmillió euróra, tehát hozzávetõleg 26 milliárd forintra történõ csökkentéséhez szükséges megállapodásnak is. Emellett arra sincs hivatalos válasz, mely bankok biztosítják az AKA kivásárlására kormányhatározatban kijelölt Állami Autópálya Kezelõ (ÁAK) Rt. számára a 40 százalékos részvénycsomag megszerzéséhez szükséges 21 milliárd forint hitelt. De várat még magára az M5-ös következõ, 47 kilométeres, Kiskunfélegyháza és Szeged közti szakaszának építéséhez szükséges 365 millió eurós - 93 milliárd forintos - hitelcsomag szindikálása is.
Más források szerint ezzel együtt az AKA befektetõi sürgetik a kivásárlási szerzõdés megszületését, mert még mindig tartanak a társaság teljes állami tulajdonba vételére ajánlatot tevõ TriGránit-csoport lobbizásától. Így a színfalak mögött a gazdasági tárca és az AKA szakértõi egymás után parafálják az M5-ös március 12-i matricásításához, illetve továbbépítéséhez szükséges szerzõdéseket. A koncessziós társaság jelenlegi tulajdonosai, a GKM és az ÁAK képviselõi egyszerre írják majd alá a szerzõdéscsomag valamennyi megállapodását.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!