Oktatás |
---|
(MTI) - A Klebelsberg IntĂ©zmĂ©nyfenntartĂł Központ (Klik) keresi "a pozitĂv megoldást" az idei Ă©vi bĂ©ren kĂvĂĽli juttatások kifizetĂ©sĂ©re, a tárgyalások a szakszervezetekkel megkezdõdtek, de mĂ©g nem zárultak le. | |
| |
| |
| |
| |
|
MTI hĂrek |
---|
| Külföld |
| | Magyarország |
| | EU |
| | Külföld |
| | Magyarság |
| | Sport |
| | Tudomány |
| | Külföld |
| | Sport |
| | Egészségügy |
| | Labdarúgás |
| | Bûnügy |
| | Baleset |
| |
OH: nincs szĂĽksĂ©gĂĽk kĂĽlsõ segĂtsĂ©gre a pedagĂłgusoknak a portfoliĂłkĂ©szĂtĂ©shez
MTI
2014 January 20, Monday
(MTI) - Az Oktatási Hivatal (OH) szerint a tanároknak nincs szĂĽksĂ©gĂĽk kĂĽlsõ segĂtsĂ©gre a pedagĂłgusminõsĂtĂ©snĂ©l portfoliĂłjuk összeállĂtásához, a rendszer bevezetĂ©sekor minden informáciĂłt Ă©s segĂtsĂ©get megad a szaktárca. Kerekes Balázs, az OH ...
|
Olvas�i �rt�kel�s: / 0
| |
| | |
| |
| |
| |
|
(MTI) - Az Oktatási Hivatal (OH) szerint a tanároknak nincs szĂĽksĂ©gĂĽk kĂĽlsõ segĂtsĂ©gre a pedagĂłgusminõsĂtĂ©snĂ©l portfoliĂłjuk összeállĂtásához, a rendszer bevezetĂ©sekor minden informáciĂłt Ă©s segĂtsĂ©get megad a szaktárca. Kerekes Balázs, az OH projektigazgatĂłja sajnálatosnak nevezte, hogy ennek ellenĂ©re "megannyi tĂ©ves, a valĂłságtĂłl távol állĂł Ă©rtesĂĽlĂ©s látott napvilágot".
    Kerekes Balázs az MTI-nek hĂ©tfõn elmondta, az OH a 2012/2013-as tanĂ©vben kutatĂłk közremĂ»ködĂ©sĂ©vel kidolgozta a pedagĂłgusminõsĂtĂ©s eszközrendszerĂ©nek alapjait. Az ágazat hazai Ă©s kĂĽlföldi tapasztalatait egyaránt figyelembe vettĂ©k Ă©s felhasználták, Ăgy a kompetenciaalapĂş Ă©rtĂ©kelĂ©s illeszkedik a pedagĂłgiai munka minõsĂtĂ©sĂ©nek legkorszerĂ»bb nemzetközi gyakorlatához. 2014 vĂ©gĂ©ig több ezer prĂłbaminõsĂtĂ©st tart az OH, Ă©s ezek tapasztalatai, a rĂ©sztvevõk Ă©szrevĂ©telei Ă©s javaslatai alapján alakĂtják ki a szakĂ©rtõk a pedagĂłgusminõsĂtĂ©s vĂ©gleges tartalmi elemeit, eszközeit Ă©s eljárásrendjĂ©t - ismertette a projektigazgatĂł.     HangsĂşlyozta: a minõsĂtĂ©si rendszer bevezetĂ©sĂ©nĂ©l az Emberi Erõforrások MinisztĂ©riuma (Emmi) elsõdleges szempontkĂ©nt fogalmazta meg a fokozatosságot, minden Ă©rintettnek elegendõ idõt biztosĂtva a felkĂ©szĂĽlĂ©shez. A jogszabályoknak megfelelõen elsõ körben a legalább 14 Ă©v szakmai gyakorlattal Ă©s szakvizsgával rendelkezõ pedagĂłgusoknak teszi lehetõvĂ©, hogy 2014. április 30-ig elkĂ©szĂtsĂ©k Ă©s feltöltsĂ©k portfĂłliĂłjukat. Ez lehetõsĂ©g, nem kötelezettsĂ©g - hangsĂşlyozta. A minõsĂtĂ©shez 14 dokumentumot kell feltölteni. Aki ennek eleget tesz, az ideiglenesen a PedagĂłgus II. fokozatba kerĂĽl. A feltöltött portfĂłliĂłk tartalmi Ă©rtĂ©kelĂ©se kizárĂłlag fejlesztĂ©si cĂ©lokat szolgál. A szemĂ©lyre szabott visszajelzĂ©sek segĂtik a pedagĂłgusok felkĂ©szĂĽlĂ©sĂ©t a kĂ©sõbbi, teljes körĂ» minõsĂtĂ©snĂ©l - mondta.     Az OH projektigazgatĂłja kiemelte, a portfĂłliĂł elkĂ©szĂtĂ©sĂ©hez nincs szĂĽksĂ©g sok Ă©vvel ezelõtti Ăłratervek, dokumentumok felkutatására, kĂĽlönleges informatikai felkĂ©szĂĽltsĂ©gre. Az eljárás egyetlen olyan követelmĂ©nyt sem támaszt a pedagĂłgusokkal szemben, amellyel eddigi pályájuk során ne találkoztak volna. Pályafutásukat egy 3-5 oldalas önĂ©rtĂ©kelĂ©s keretĂ©ben kell bemutatniuk - ismertette.     Kerekes Balázs elmondta, a portfĂłliĂł egyes elemeihez kĂ©rt önreflexiĂłk lĂ©nyege a pedagĂłgus szakmai döntĂ©seinek indoklása, az eredmĂ©nyessĂ©g ismeretĂ©ben a döntĂ©sek kritikus felĂĽlvizsgálata Ă©s a következtetĂ©sek megfogalmazása, beĂ©pĂtĂ©se a napi gyakorlatba. Egy-egy rossz döntĂ©s Ă©s annak felismerĂ©se ugyanolyan Ă©rtĂ©kes pedagĂłgiai tapasztalat, mint a sikertörtĂ©net. SemmikĂ©ppen nem elvárás, hogy bárki valĂłtlant állĂtson, jobb szĂnben tĂĽntesse fel magát - jelentette ki.     Mint mondta: a minõsĂtĂ©snĂ©l a szakĂ©rtõk a pedagĂłgus kompetenciáit Ă©rtĂ©kelik, a portfĂłliĂł csupán az Ă©rtĂ©kelĂ©s egyik forrása Ă©s eszköze. Az eljárás rĂ©sze az Ăłralátogatás tapasztalatainak megbeszĂ©lĂ©se, Ă©rtĂ©kelĂ©se. A minõsĂtĂ©si folyamat vĂ©gĂ©n a portfĂłliĂłvĂ©dĂ©s szakmai párbeszĂ©d lesz a pedagĂłgus Ă©s a minõsĂtĂ©sben rĂ©szt vevõ szakĂ©rtõk között - tette hozzá.     Kifejtette: a dokumentumok abban az esetben adnak valĂłs kĂ©pet a tanár kompetenciáirĂłl, ha azokat maga kĂ©szĂtette. Hozzátette, a szellemi alkotások felhasználására vonatkozĂł jogi Ă©s etikai szabályok betartásával mások által kĂ©szĂtett dokumentumok, Ăłratervek, vázlatok, fotĂłk is lehetnek a portfĂłliĂłban, abban az esetben, ha azok az illetõ pedagĂłgiai munkájának rĂ©szĂ©t kĂ©pezik.     Az OH projektigazgatĂł elmondta, decemberben megjelent az ĂštmutatĂł a pedagĂłgusok minõsĂtĂ©si rendszerĂ©hez cĂmĂ» kiadvány, amely segĂti a rendelet, alkalmazását. KözĂ©rthetõen támogatja a pedagĂłgusok, az intĂ©zmĂ©nyvezetõk, valamint a minõsĂtĂ©sben rĂ©szt vevõ szakĂ©rtõk munkáját. Az általános ĂştmutatĂł 2014 elsõ negyedĂ©vĂ©ben további szakterĂĽletekre, szaktantárgyakra Ă©rvĂ©nyes egyedi tartalmakkal egĂ©szĂĽl ki - mondta.     Kerekes Balázs kitĂ©rt arra, hogy a közelmĂşltban megjelentek olyan "magánkezdemĂ©nyezĂ©sek", amelyek pĂ©nzĂ©rt ajánlanak segĂtsĂ©get a portfĂłliĂł összeállĂtásához. Semmi szĂĽksĂ©g arra ugyanakkor - mondta -, hogy a pedagĂłgusok portfĂłliĂłjuk elkĂ©szĂtĂ©sĂ©hez fizetõs tanfolyamokat vegyenek igĂ©nybe. EgyrĂ©szt a minõsĂtĂ©si eljárást az OH csaknem egy Ă©vig teszteli Ă©s továbbfejleszti, Ăgy sem szakmai okok, sem az idõ sĂĽrgetĂ©se nem indokolja a szolgáltatás lĂ©tjogosultságát. MásrĂ©szt az Emmi Ă©s háttĂ©rintĂ©zmĂ©nyei minden szĂĽksĂ©ges informáciĂłt Ă©s támogatást megadnak a minõsĂtĂ©shez - jelentette ki.     A projektigazgatĂł hangsĂşlyozta: az OH kiemelt figyelmet fordĂt a tanfelĂĽgyeleti Ă©s pedagĂłgusminõsĂtĂ©si szakĂ©rtõk kĂ©pzĂ©sĂ©re is, mĂ©g idĂ©n ötezer szakĂ©rtõt kĂ©szĂtenek fel. A kĂ©pzĂ©si követelmĂ©nyeket sikeresen teljesĂtõk kĂ©rhetik felvĂ©telĂĽket a szakĂ©rtõi nĂ©vjegyzĂ©kbe Ă©s szakĂ©rtõkĂ©nt bekapcsolĂłdhatnak a tanfelĂĽgyelet Ă©s a minõsĂtĂ©s rendszerĂ©be.     Kerekes Balázs azt is elmondta, a pedagĂłgusminõsĂtĂ©s rĂ©szleteirõl, az egyes szakterĂĽletekre Ă©rvĂ©nyes egyedi tartalmak megjelenĂ©sĂ©rõl a www.oktatas.hu oldalon vagy hĂrlevĂ©lbõl lehet Ă©rtesĂĽlni. A hivatal kĂĽlön emailcĂmet mĂ»ködtet a minõsĂtĂ©ssel kapcsolatos konkrĂ©t kĂ©rdĂ©sekre ([email protected]), mellett több tucat szakmai esemĂ©ny, konferencia programjában szerepel a pedagĂłgusok elõmeneteli rendszere - mondta mĂ©g az OH projektigazgatĂłja.
|
|
Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor egy kattint�ssal nyithat a cikkhez f�rumos t�m�t. |
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!