(MTI) - A magyar választók jelentõs része nem szívesen vállalja politikai szimpátiáját a közösségi portálokon. A Nézõpont Intézet (NI) Médiamûhelyének legfrissebb, szerdán közzétett elemzése szerint a felnõtt lakosság számára a Facebook inkább szórakozási lehetõség, mint véleményformáló eszköz.
Az MTI-hez eljuttatott - kétezer választópolgár személyes megkérdezésén alapuló - kutatásában az intézet azt vizsgálta, Magyarországon is annyira hatékony kampányeszköz-e a Facebook, mint például az Egyesült Államokban.
A kutatás eredményének összefoglalója szerint Magyarországon a Facebook nem tekinthetõ a leghatékonyabb politikai kampányeszköznek, a választók jelentõs része távolságtartó a közösségi portálon történõ közéleti állásfoglalásokkal szemben. A választók jelentõs részét nem lehet e médiumon keresztül elérni, hiszen a 18 évnél idõsebb internetezõk 65 százaléka nyilatkozott úgy, hogy tagja a Facebook-nak, ami a választókorú lakosság 39 százalékát jelenti - írták.
Az elemzés megállapítása szerint a felhasználók számára a Facebook sokkal inkább szórakozási és kikapcsolódási lehetõséget jelent, sem mint véleményformáló eszközt. A felhasználók 66 százaléka nyilatkozott úgy, hogy soha nem oszt meg politikai tartalmú cikkeket, míg 61 százalékuk állítása szerint soha nem szól hozzá politikai tartalmú bejegyzésekhez.
Közölték, a politikai tartalommal szembeni távolságtartást mutatja az is, hogy csak kis számú felhasználó állította, hogy követ a Facebook-on keresztül különbözõ politikai szereplõket: 2 százalék említett pártot, 3 százalék mondta, hogy követ politikust, míg politikai jellegû civil szervezetet 4 százalék.
A kutatás szerint a felsõfokú végzettséggel rendelkezõk nyíltabban fejezik ki a pártpreferenciájukat a közösségi portálon.
A Nézõpont Intézet szerint a Facebook "nem tekinthetõ igazán hatékony politikai mobilizációs csodafegyvernek", hiszen a felhasználók egy kisebb csoportja (21 százaléka) szokta bejelölni, hogy részt vesz különbözõ eseményeken; közülük mindössze 5 százalék említette a tüntetéseket, 6 százalék pedig egyéb politikai eseményeket.
Ez az adat szintén jól mutatja, hogy a felhasználók távolságtartók politikai szimpátiájuk ilyen irányú kifejezésével szemben - értékelték.
Közölték azt is, hogy a Facebook-felhasználók pártpreferenciáját tekintve a Fidesz a legnépszerûbb párt, 41 százalékos támogatottsággal, míg a második a Jobbik 16 százalékkal. Az Együtt-PM szövetséget 11 százalékuk választaná, az MSZP-t 8, az LMP-t pedig 5 százalék, míg a Demokratikus Koalíciót a közösségi portál használóinak 2 százaléka említette.
Az összegzés szerint a kutatási adatokból kirajzolódik, hogy a Facebook választókorú magyarországi tagjai távolságtartóak a portálon keresztüli politikai vélemény-kifejezéssel, másrészrõl azonban a politikai szereplõk számára teljesen szükségszerû, hogy részesei legyenek az ott folyó kommunikációnak.
Úgy látják, a Facebook a kisebb pártok esetében hatékony eszköz lehet üzeneteik továbbítására, valamint azon szereplõk kezében is, akik tábora jól meghatározható, vagy jelentõs részben fiatalokból áll.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!