(MTI) - A megkérdezett pedagógusok túlnyomó többsége, több mint 90 százaléka igényli a tanfelügyeletet - mondta Hoffmann Rózsa, az Emberi Erõforrások Minisztériumának köznevelésért felelõs államtitkára A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minõségfejlesztés a közoktatásban címû uniós projekt konferenciáján csütörtökön Budapesten.
Hoffmann Rózsa kiemelte: a tanfelügyeleti rendszer kipróbálása során az azt "megélõ" pedagógusok szinte kivétel nélkül úgy nyilatkoztak, "hogy ez jó". A következõ tanévben bevezetendõ rendszer segítõ jellegû lesz és a pedagógus munkájának egészét vizsgálja, a minõsítési rendszer pedig szervesen illeszkedik ehhez - állapította meg.
Az államtitkár rámutatott: a tanfelügyeleti rendszer kialakítása és a köznevelési rendszer megváltoztatása "nem hagyja hidegen a szakmát", a pedagógusok pedig élénken érdeklõdnek, hogyan vehetnek részt a továbbképzéseken. Úgy fogalmazott: ekkora rendszer, mint a köznevelés, ahol 8 ezer intézményben több mint egymillió gyermeket tanítanak, nem mûködhet anélkül, hogy a fenntartók ne kövessék a nevelési folyamatokat.
Szólt arról is: négy éve kormányzati szándék, hogy a tanfelügyeletet megteremtsék, s erre a köznevelési törvény 2011 decemberében lehetõséget adott, ennek megfelelõen pedig tavaly decemberben az emberierõforrás-miniszter az útmutatót.
Hoffmann Rózsa megemlítette: a tanfelügyeletet egységes szempontok szerint ellátó szakemberek elõzõleg képzésen vesznek részt, gyakorló tanárok lesznek, s a szubjektivitást maximálisan ki kell küszöbölniük a munkájukból, amelynek elsõdleges célja a köznevelés színvonalának javítása.
A tanfelügyelet nem elsõsorban a szaktárgyak tanításának ellenõrzésére koncentrál, hanem a pedagógusok nevelõ tevékenységére, s azt remélik, hogy ez a rendszer segíti majd a pedagógiai kultúra javítását, ezért gyakorló pedagógusok végzik ezt a munkát heti egy napban, a másik négy napon azonban õk maguk is tanítanak a saját iskolájukban. Céljuk, hogy ötévente legalább egyszer ellenõrizzenek a tanfelügyelõk egy adott pedagógust - közölte.
A köznevelési államtitkár megemlítette: a pedagógus portfoliók feltöltésével kapcsolatos értetlenkedések mögött az a tény húzódik, hogy a pedagógus társadalom leszokott arról, hogy óravázlatot készítsen, és sokan a tanmenet elkészítését is felesleges tevékenységnek tekintik.
Kerekes Balázs, az Oktatási Hivatal projektigazgatója arról beszélt, hogy több mint 50 intézményben, 800 pedagógussal próbálták ki a tanfelügyeleti munkát, januárban pedig megkezdõdött száz tréner felkészítése, akik a tanfelügyeleti, valamint a pedagógusminõsítési szakértõi képzésre jelentkezõkkel foglalkoznak majd.
Megállapította: összesen 5 ezer szakértõre van szükség ahhoz, hogy öt év alatt minden pedagógust legalább egyszer ellenõrizzen tanfelügyelõ. A következõ idõszakban 30 ezer tanfelügyeleti eljárás elõkészítésére nyújtanak be EU-s pályázatokat - fûzte hozzá.
Pósfai Péter, az Oktatási Hivatal elnöke a konferencia közben tartott sajtótájékoztatón elmondta: a TÁMOP 3.1.8-as projektnek öt pillére van, ezek közül az egyik jelenti a pedagógiai szakmai ellenõrzés megvalósítását, azaz a tanfelügyelet kidolgozását.
Közölte: a tanfelügyelõket továbbképzési program keretében készítik fel munkájukra, az erre való jelentkezés feltételei között pedig szerepel egyebek mellett az, hogy 14 év pedagógusi gyakorlattal rendelkezzenek, illetve 5 éves gyakorlattal abban az intézménytípusban, ahol az ellenõrzéseket végzik majd, illetve legyen pedagógus szakvizsgájuk vagy azzal egyenértékû tudományos fokozatuk.
A felkészítõ továbbképzéseken elsõ körben ezer embert képeznek ki, a továbbiakban pedig céljuk az 5 ezer ember kiképzése 60 órás tanfolyamok keretében.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!