(MTI) - Nemzetközi egyezményt sérthet a Norwegian Air Shuttle hosszú távú járathálózatának bõvítése. A konkurens légitársaságok mellett több szakszervezet is támadta a légifuvarozót a bõvítés miatt - írta az Aviation Week légiközlekedési szaklap.
A norvég diszkont légitársaság a közelmúltban indította el az európai fapados társaságok között elsõként hosszú távú járatait: Boeing 787 Dreamlinereivel Thaiföldre, valamint New Yorkba és Miamiba repül Koppenhágából és Stockholmból.
Az unió 1990-ben liberalizálta a légi piacot, így lehetõvé vált, hogy a légitársaságok olyan országokba is üzemeltessenek járatokat, ahol nincs bázisa a társaságnak. Hasonló hatással bírt az unió és az Egyesült Államok közötti "nyitott légtér" megállapodás, bár a lehetõséggel kevesen éltek: egyebek mellett az Air France próbálkozott London és Los Angeles közötti járat üzemeltetésével, de a modell nem volt sikeres. Jelenleg egy légitársaság, a British Airwayshez tartozó Open Skies üzemeltet hasonló modellben járatokat: naponta kétszer közlekednek Párizs és New York között 757-es Boeingjeikkel.
A Norwegian ezt a megállapodást próbálja meg kihasználni, így járataik töredéke érintené csak a bázisul szolgáló Oslót, elindítanák viszont Barcelona és New York közötti járatukat, és Ázsia felé is nyitnának: Bangkok mellett Kínába, Indiába és Vietnamba is repülni szeretnének. Ehhez viszont repülési jogokra és uniós üzemeltetési engedélyre van szükségük, mert Norvégia nem tagja az európai közösségnek, bár az Egyesült Államok a légi közlekedés szempontjából uniós tagként kezeli, az ázsiai országok nem. Az üzemelési engedélyeket februárban meg is kapta az ír szervektõl a légitársaság, az egyik Boeing 787-esüket már ezzel az engedéllyel üzemeltetik.
A lépést az amerikai és norvég szakszervezetek, valamint hagyományos légitársaságok is támadták, mivel úgy látják: a Norwegian csak azért változtatja meg hosszú távú járatait üzemeltetõ részlegének telephelyét, hogy kikerülje az unióénál szigorúbb norvég szakszervezeti szabályokat, és egyúttal megsérti az unió és az USA közötti egyezmény egyes szabályait is.
A szakszervezetek azért tiltakoztak, mert a Norwegian azt szerette volna elérni, hogy olyan unión kívüli alkalmazottakat is felvehessenek, akiknek nincsenek meg a megfelelõ tartózkodási engedélyeik, bár ez a kezdeményezésük nem járt sikerrel. Emiatt jelenleg a hosszú távú járatokat üzemeltetõ pilótákat és légiutas-kísérõket egy thaiföldi és egy szingapúri cég alkalmazza. Ugyanakkor a Norwegian amerikai pilótákat is szeretne alkalmazni a jövõben járathálózata bõvítésével.
A Norwegian 2013 utolsó negyedévét 238 millió norvég koronás (10,4 milliárd forintos) veszteséggel zárta, teljes évi eredménye viszont 437 millió koronás (16,1 milliárd forintos) nyereséget mutat az adózás elõtt. A Boeing 737-eseket és 787-eseket üzemeltetõ légitársaság Európa harmadik legnagyobb diszkont légicége, 84 gépbõl álló flottájukkal 121 városba repülnek.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!