(MTI) - A pedagógusok nagy többsége nemcsak elfogadta, de határozottan várta a minõsítési rendszer elindulását - közölte az Emberi Erõforrások Minisztériuma (Emmi) az Oktatási Hivatal adataira hivatkozva szerdán az MTI-vel.
Tíz nappal az egyszerûsített eljárás elindulását követõen az elsõ körben magasabb kategóriába lépésre jogosult 25 761 pedagógusból már 8065 regisztrált és el is kezdte a kért dokumentumok elkészítését - írta a minisztérium köznevelési államtitkársága a közleményben.
Kiemelték: a kormány a köznevelés megújítása során az elõmeneteli rendszer kidolgozásával a hivatás jelentõségével arányos, tisztességes és értékálló bérrendszert, valamint a nagyobb szakmai teljesítményt elismerõ, kiszámítható életutat biztosított a pályán lévõk és a jövõben pályára lépõk számára.
A béremelés elsõ két lépése már megtörtént, a további ütemezést egészen 2017-ig belátható módon jogszabályok rögzítik. A bérek minõségalapú differenciálását, a nagyobb szakmai teljesítmény elismerését szolgálja az a minõsítési rendszer, amely a pedagógiai portfóliók feltöltésével a napokban megindult - mutattak rá.
Kifejtették: a pedagógusminõsítési rendszer bevezetésénél a tárca elsõdleges szempontként fogalmazta meg a fokozatosságot, és minden érintett szereplõnek elegendõ idõt biztosít a felkészülésre. Elsõ körben azok a pedagógusok tölthetik fel e-portfóliójukat, akik 14 éves szakmai gyakorlatuk során szakvizsgát szereztek, ez által munkájukat magasabb színvonalon látták el.
Más hivatásokhoz, értelmiségi foglalkozásokhoz hasonlóan az új rendszer "az egyenkategóriából" kilépve nemcsak a pályán töltött idõt, hanem a folyamatos szakmai fejlõdést, a minõségi munkát díjazza - olvasható az Emmi közleményében.
Hétfõn a szocialista Kunhalmi Ágnes arról beszélt sajtótájékoztatóján: megalázónak tartják a pedagógusok minõsítési rendszerét, elsõsorban azt, hogy mindenkit egy kategóriába soroltak be, és a tanároknak 80-100 oldalas portfóliót kell készíteniük április végéig ahhoz, hogy magasabb fizetési kategóriába sorolják õket. Szerinte ez alapján nem lehet megítélni a tanárok teljesítményét.
Hoffmann Rózsa kedden, sajtótájékoztatón azt mondta: ahhoz, hogy a pedagógusok társadalmi megbecsülése növekedjen, számos eszközre van szükség. Ilyen a béremelés, de emellett fontos az is, hogy merjék vállalni: külsõ, objektív mérce alapján lépnek elõre a pályán. A végsõ minõsítésük óralátogatással és egyéb szempontokkal is kiegészül majd. Azoknak a tanároknak az elõrelépését szeretnék segíteni, akik már sok mindent bizonyítottak a pályán.
A bojkottnak nem örülnek, értelmetlennek tartják - jegyezte meg, hozzátéve: eddig csak közalkalmazotti bértábla volt, és nem voltak pedagógus fokozatok. "Egyenlõségjel volt a tanárok között, és nem volt objektív mérce" - rögzítette azzal kapcsolatban, hogy mintegy ötven pedagógus jelezte: tiltakozásuk jeléül nem töltik fel a pedagógus II. fokozatba lépés feltételéül szabott portfólióikat. A tiltakozók úgy vélik, "a pedagógus I-ben való maradásuk a jelenlegi minõsítési rendszer szégyene, olyan rendszeré, amelyet nem kívánnak portfólióikkal legitimálni".
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!