(MTI) - Ma déli 12 óráig adhatják be ajánlatukat a pályázók a Magyar fejlesztési Bank (MFB) és a Magyar Posta (MP) TakarékBankban birtokolt, együttesen 54 százalékos részvénycsomagjára. A pakettet a legmagasabb vételárat kínáló befektetõnek értékesítik.
A Magyar Közlöny december 17-i számában jelent meg a kormány határozata arról, hogy a TakarékBankban meglévõ többségi állami részesedést nyilvános nemzetközi pályázaton értékesítik a legmagasabb vételárat ajánló befektetõ részére. Csak a törzsrészvényeket értékesítik, a "B" típusú elsõbbségi részvényeket késõbb be fogják vonni.
A TakarékBank 2013. augusztus 27-én tartott közgyûlésén hagyta jóvá a Magyar Posta mintegy 655 millió forintos tõkeemelését, amelynek révén a magyar állam az MFB-n és az MP-n keresztül többségi tulajdont szerzett a bankban. Az MFB jelenlegi tulajdona 35,54, a Magyar Postáé 19,31 százalék.
Az Országgyûlés által 2013. június 27-én elfogadott, a szövetkezeti hitelintézetek integrációjáról szóló törvény szerint az állam tulajdonosi pozícióját a takarékszövetkezeti rendszer átalakítására, professzionalizálására és átszervezésére használja fel, s részesedését értékesíteni fogja, ha az általa elindított pozitív folyamatokat visszafordíthatatlannak látja. Ennek megfelelõen az 54 százalékos állami részesedést 2014. január 3-án nyilvános nemzetközi pályázaton meghirdették.
Az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség (OTSZ) tagszervezetei érvénytelennek tekintik a TakarékBankban lévõ állami részesedések értékesítésére kiírt pályázatot, és ha a kiírók nem minõsítik azt érvénytelennek, magyar és akár európai uniós fórumokhoz fordulnak jogorvoslatért.
A szövetség közgyûlésének álláspontja szerint a kiírás nem felel meg a kormány határozatának, amely megfogalmazta a takarékszövetkezeti szektor elõnyben részesítését a pályázaton, sõt arra enged következtetni, mintha az egyébként nyilvános pályázatot kizárólag egy ajánlattevõre írták volna ki.
Az integrációs törvényben megfogalmazott tõkekövetelmények kizárják a szövetkezeti hitelintézetek önálló vagy együttes részvételét a pályázaton. A takarékszövetkezeti szektor OTSZ-en keresztüli közvetett ajánlattételét pedig teljesen ellehetetleníti a TakarékBank alapszabálya szerinti kisebbségi részvényesi jogok értelmezhetetlen kiterjesztése, miszerint az OTSZ harmadik személynek minõsül - közölte a szervezet.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerint ugyanakkor kifejezetten a kisebbségi tulajdonos takarékszövetkezetek érdekeit védi, és közvetlen tulajdonszerzését részesíti elõnyben a TakarékBank még tavaly augusztusban elfogadott alapszabálya, amely a részvényesi körön kívül álló befektetõk számára lényegesen szigorúbb tulajdonszerzési feltételeket ír elõ.
Már hónapokkal a TakarékBank értékesítésére kiírt pályázat január 3-i megjelenése elõtt nyilvánosak voltak a bank részvényeinek megvásárlására vonatkozó fõ szabályok, minthogy azokat a bank 2013. augusztus 27-én elfogadott alapszabályában rögzítették. A bank augusztusi alapszabálya egyrészt deklarálta a takarékszövetkezetek elõvásárlási jogát, másrészt lehetõvé tette számukra, hogy lényegesen (ötvenszer) kedvezõbb áron jussanak hozzá a bank részvényeihez, mint bármely más, nem részvényes harmadik személy - közölte az NFM.
A minisztérium emlékeztetett arra, hogy a TakarékBank alapszabályát a részvényesek, többek közt a szövetkezeti hitelintézetek is megszavazták, ezért az OTSZ-nek is tudnia kellett volna: amennyiben saját jogon kíván indulni a pályázaton, rá is a harmadik személyre vonatkozó ajánlati feltételek érvényesek.
Hozzáteszik, hogy a részvények megvásárlására vonatkozó alapszabályi kitételek harmadik személy esetén ugyanakkor minden nem részvényes ajánlattevõre egyformán és kivétel nélkül vonatkoznak, ezért értelmezhetetlen és a pályázat tudatos befolyásolására, lejáratására alkalmas az OTSZ vezetésének azon feltételezése, miszerint a pályázat "kizárólag egy ajánlattevõre került volna kiírásra".
Az NFM szerint a jogszabályok hanyag ismeretén és teljes félreértésén alapszik az OTSZ vezetésének azon állítása, hogy a takarékszövetkezetek pályázati részvételét az integrációs törvényben meghatározott tõkekövetelmények gátolják. A szövetkezeti hitelintézetekre ugyanis pontosan ugyanazok a tõketartási követelmények vonatkoznak, mint amelyeket a hatályos európai és magyar jogszabályok - és a Magyar Nemzeti Bank mint felügyeleti szerv elõírásai - az összes többi magyarországi hitelintézet számára is elõírnak.
A kormányhatározat valóban kimondja, hogy a TakarékBank állami tulajdonban lévõ részvénycsomagjának értékesítésére kiírt pályázat során elõnyben kell részesíteni a szövetkezeti hitelintézeteket, de a határozat szerint ez csak a "hatályos jogszabályi rendelkezések keretei között" lehet - közölte a tárca.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!