(MTI) - A Klebelsberg IntĂ©zmĂ©nyfenntartĂł Központ (Klik) vezetõje szerint a központ lĂ©trehozásával átláthatĂłbb, hatĂ©konyabb, a közoktatás szĂnvonalát növelõ Ă©s esĂ©lyteremtõ rendszer jött lĂ©tre.
    Marekné Pintér Aranka errõl szerdai budapesti sajtótájékoztatóján beszélt. Az elmúlt egy évet értékelve azt mondta, a Klik létrejötte 1990 óta ismeretlen méretû lehetõséget nyitott a magyar köznevelés súlyos, az önkormányzati rendszerbõl, a szétaprózottságából örökölt problémáinak megoldására.
    Kifejtette: a köznevelési intézmények fenntartói jogának átvétele a tanév rendjének megzavarása nélkül megtörtént, a béreket határidõben fizetik, és nem pazarló a rendszer.
    Jelenleg a Klik fenntartásában lĂ©võ intĂ©zmĂ©nyek száma: 2 480, a feladat-ellátási helyekkel egyĂĽtt 5 975. A Klik emellett 2 948 intĂ©zmĂ©nyt mĂ»ködtet. Jelezte: 605 intĂ©zmĂ©nyben szĂĽletett döntĂ©s az intĂ©zmĂ©nyvezetõi pályázatokrĂłl, Ă©s mintegy 190 helyen dolgozik megbĂzott igazgatĂł. Az Ăşj pályázatok kiĂrása megkezdõdött, egy rĂ©szĂĽknĂ©l január vĂ©gĂ©ig döntenek.
    A Klik kevesebb lĂ©tszámmal látja el feladatát, az állomány a korábbi 60 százalĂ©ka, határidõre Ă©s sikeresen lebonyolĂtotta a pedagĂłgusok átsorolását az Ăşj elõmeneteli rendszernek megfelelõen. Ez több mint 105 ezer pedagĂłgust Ă©rintett - tette hozzá. Megjegyezte: a munka továbbra is zajlik, jelenleg a minimálbĂ©r emelĂ©s miatti átsorolásokat vĂ©gzik. MegkezdtĂ©k az igazgatĂłi bĂ©rpĂłtlĂ©kok differenciált rendszerĂ©nek kialakĂtását is - közölte.
    Az áttanĂtásnak, az intĂ©zmĂ©nyek közötti áthelyezĂ©snek köszönhetõen pedagĂłgusok elbocsátására nem kerĂĽlt sor, a szakos ellátottság hiánya összessĂ©gĂ©ben harmadára csökkent - ismertette. MareknĂ© PintĂ©r Aranka közlĂ©se szerint a nevelõ-oktatĂł munkát segĂtõk lĂ©tszáma nõtt, elõsegĂtve a magasabb szĂnvonalĂş feladatellátást. Az intĂ©zmĂ©nyek adminisztráciĂłs feladatainak ellátását közfoglalkoztatottak segĂtik, számuk a tanĂ©v kezdetĂ©re 7 534 fõre nõtt.
    Az eredmĂ©nyek között a szakmai biztonságot emelte ki, a 198 tankerĂĽletben szakmai támogatást adnak, ami a tanĂĽgyigazgatás terĂĽletĂ©n Ăłriási elõrelĂ©pĂ©st jelent. Jelezte: a finanszĂrozás biztonsága nem fĂĽgg az önkormányzat aktuális anyagi helyzetĂ©tõl, a mĂ»ködĂ©s alapfeltĂ©telei biztosĂtottak. Az intĂ©zmĂ©nyek gazdálkodása egyszerĂ»södött, a beszerzĂ©seket Ă©s elszámolásokat a tankerĂĽlet vĂ©gzi, ezzel az igazgatĂłk a pĂ©nzĂĽgyi-gazdálkodási terhektõl megszabadultak.
    A tankerĂĽletekben bevezettĂ©k a kĂ©szpĂ©nz helyettesĂtõ Kincstári Kártyarendszert, Ă©s ellátmányt - tette hozzá.
    Tavaly a Klik mĂ»ködĂ©sĂ©be tartozĂł iskoláknál 121 intĂ©zmĂ©nyben Ă©let- Ă©s balesetveszĂ©ly elhárĂtását is elvĂ©geztĂ©k, javultak a technikai feltĂ©telek, az Ă©vek Ăłta elmaradt karbantartási, javĂtási munkák hatĂ©konyabban valĂłsulnak meg. A központ 94 iskolabusz szerzõdĂ©st vett át az önkormányzatoktĂłl, a mostani tanĂ©vben eddig 197 szerzõdĂ©se van.
    A hazai támogatások keretében 2013-ban eddig több mint 20 támogatási program keretében 6,6 milliárd forintos támogatásban részesültek a központ intézményei. A Klik önálló kedvezményezett uniós projektjeinek a száma több mint ezer, ezek támogatási összege 34,6 milliárd forint, amelybõl több mint 16,6 milliárd kifizetése történt meg.
    Õsszel Gáborján, Medgyesbodzáson, NyĂrderzsen, Mezõkomáromban, Nárán ĂşjranyĂltak a kisiskolák, Ă©s országosan 74 intĂ©zmĂ©nyben indult el a KöznevelĂ©si HĂdprogram - emlĂtett egy másik eredmĂ©nyt.
    Az elnök a jövõbeni tervekrõl elmondta: a szervezet mûködésének finomhangolása zajlik, szükséges a helyi tanügyigazgatás további szakmai fejlesztése, a továbbképzési rendszer modernizálása. Azon szeretnének dolgozni, hogy ez a nagy rendszer hatékony legyen és mégis emberléptékû - mutatott rá.
    El kĂvánják Ă©rni, hogy a beszerzĂ©sekhez kapcsolĂłdĂł szerzõdĂ©sek "ne csĂşsszanak fel" a központba. A hĂ©ten kapják meg a gazdálkodási keretĂĽket a tankerĂĽletek, amit a költsĂ©gvetĂ©si törvĂ©ny alapján lĂ©tszám- Ă©s feladatarányosan határoznak meg - jelezte. Ă–t olyan tankerĂĽlet van, ahol az önkormányzat által biztosĂtott helyen nem fĂ©rnek el, Ă©s az informatikai háttĂ©r nem megfelelõ - jelezte. Â
    A "tĂ©nyalapĂş beavatkozást" szeretnĂ©k megerõsĂteni, az országos kompetenciamĂ©rĂ©si eredmĂ©nyek alapján megnĂ©zik majd, hogy mely intĂ©zmĂ©nyeknek kell segĂtsĂ©get nyĂşjtani. SzĂĽksĂ©ges a tanĂĽgyi rendszer további fejlesztĂ©se, a monitoring-rendszer további mĂ»ködtetĂ©se is - jelezte MareknĂ© PintĂ©r Aranka.
    Megkezdték a beiskolázási adatfelméréseket is, a tavalyi átszervezési idõszakban felmérték, hol lesz kevesebb a gyermek. Ugyanakkor az az álláspontjuk, hogy a kistelepüléseken az iskolák megtartása fontos - tette hozzá.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!